HTML

HÉtköznapi PÉnzügyek

Hétköznapi pénzügyi kérdések, válaszok és egyéb gondolatok hétköznapi nyelven. Avagy nézzünk szét, mielőtt szarba lépnénk.

PORTFOLIO BLOGGER

Portfolio Hírbox

5 éve fizetem és nem csökken

2010.07.26. 09:00 :: hétköznapi pénzügyek

"Az üzletben azon apróságon múlik a siker, hogy az ember ura-e önmagának."
Nora Roberts

 

Az alábbiakban arra szeretnék kísérletet tenni, hogy kapcsolatot találjak egy hitel futamideje és a törlesztőrészletek kamattartalma között. Továbbá, reményeim szerint sikerül egy kis "hoppá, tényleg?" érzést is kiváltanom.

Az alábbi kalkulációkban végig egy rögzített kamattal fogok számolni - legyen 12% - és megengedek magamnak annyi könnyebbséget, hogy alkalmanként kerekítek is egy picit. A kamat mértéke a jelen mondanivalót nézve szinte lényegtelen, bármely valószerű kamatkulccsal hasonló megállapításokat lehetne tenni. Viszont fontos paraméter, hogy beszéljünk forint hitelről, így nincs árfolyamkockázat.

Milyen összefüggés van a törlesztőrészlet kamattartalma (azaz, hogy a részlet mekkora részét fizetjük kamatra és mekkorát tőkére) és a felvett hitelösszeg között?
Semmilyen! Ezt az állítást nem kívánom matematikai alapokon bozonyítani, viszont azért egy rövid gondolaton keresztül megpróbálom némileg igazolni.
1.000.000 Ft-ot szeretnénk részletekben visszafizetni és erre a bank azt mondja, hogy havi 12.000 Ft-ot kell fizetnünk (használjuk a már említett 12%-os kamatkulcsot). Ez azt jelenti, hogy az első hónapban a tőkére kell az éves kamat egy hónapra eső (tizenketted) részét fizetnünk kamatként: 1.000.000 * 0,12 / 12 = 10.000 Ft, és a fennmaradó 2.000 Ft lesz a tőketörlesztés. A kamat aránya az első hónapban 10.000/12.000 = 0,833. A második hónapban 998.000 a tőketartozásunk, amire a következő havi kamatfizetést számolhatjuk hasonló módon: 9.980 Ft a 12.000 Ft-os törlesztésből.
Hasonlítsuk ezt össze azzal, hogyha kétszerakkora összeget (azaz 2.000.000 Ft-ot) kétszerakkora részletre (havi 24.000 Ft-ra) veszünk fel. Ebben az esetben, a korábbi számításhoz hasonlóan kapjuk, hogy az első havi kamattörlesztésünk 20.000 forint, a tőketörlesztésünk pedig 4.000, azaz a kamat aránya 20.000/24.000 = 0,833. A második hónapban 1.996.000 Ft-ra kell kamatot fizetnünk, ami 19.960 Ft a 24.000 Ft-os törlesztőrészletből.
Látható, hogy mindkét esetben minden hónapban a kamatfizetés pontosan ugyanúgy aránylik a törlesztőrészlethez. Mivel a második esetben éppen dupla a törlesztő, így az is igaz, hogy minden hónapban értékben éppen dupla akkora kamatot fizetünk és dupla akkora tőkét törlesztünk a dupla akkora eredeti felvett hitelből. Ebből pedig következik, hogy mindkét hitelnél a tőketartozásunk egyszerre fog elfogyni.
Bár ez nem egy bizonyító erejű levezetés volt, de a lényeget leszűrhetjük: az első törlesztőrészletben fizetett kamat és a törlesztő aránya egyértelműen meghatározza a futamidőt, függetlenül a felvett hitel nagyságától. Ugyanez megfordítva is igaz: a futamidő egyértelműen meghatározza az első törlesztőrészletben fizetendő kamat mértékét.

Tovább megyek. A futamidő egyértelműen meghatározza, hogy az első néhány évben befizetett törlesztőrészlet mekkora arányban megy kamatra és mekkora arányban tőkére függetlenül a felvett hitel nagyságától! (Ne feledkezzünk meg arról, hogy az állítások csak egy rögzített kamat esetén igazak.)
Ezúttal az előzőnél is felületesebb lesz bizonyítás.
Azt már elfogadtuk, hogy a futamidő meghatározza az első törlesztőben a kamat arányát. Viszont akkor a tőke arányát is meghatározza, ami pedig adja a tőketartozásunk csökkenésének arányát a következő hónapig. A megmaradt tőketartozásunk meghatározza a következő havi kamattörlesztésünk mértékét, és egyúttal a kamat arányát a törlesztőrészlethet viszonyítva. És ezt így folytathatnánk bármeddig. Látható, hogy az összes havi tőke és kamatfizetés arány már a futamiő kiválasztásával eldől.

Tehát gond nélkül állíthatjuk azt, hogy tetszőleges összegű, (azonos kamatra adott,) azonos futamidejű hitel esetén például az első 5 évben a felvett hitel pontosan ugyanakkora részét fogjuk visszafizetni.
Hogy egy életszerű példát vegyünk, a bejegyzés írásakor egy kb. 9,5-10%-os thm-mel lehet forint alapon ingatlan hitelt felvenni. Egy véletlenszerűen kiválaszott pénzinzézet által adott ajánlat alapján kiszámolhatjuk (összeadva az esedékes tőketörlesztő részleteket), hogy 20 éves futamidő esetén - függetlenül a felvett összeg nagyságától - a tőke kb. 11%-át fizetjük vissza az első 5 évben. Azaz 5 milló forint hitel esetén 550 ezerrel, 8 milliós hitelnél pedig 880 ezerrel csökken a tőketartozásunk az 5. év végére. Lássuk be, hogy ez igen nagy luxus: a törlesztőrészletek negyedének (a húszból 5 év eltelt) befizetése után még csak 1/9-ed résszel csökkent a tartozásunk.

Pillantsunk a leírtakra egy másik perspektívából (és most szeretném sokakból előcsalni a "hoppá, tényleg?" érzést)!
Hallottuk-e már bármilyen forint hitelt felvevő ismerősünktől, hogy "már öt éve fizetem a hitelem, de mégsem csökken a tartozásom"? Itt nincs devizakockázat, és persze az sem igaz, hogy nem csökken a tartozás, az viszont igaz, hogy nem nagyon. Mi a magyarázat erre a  panaszra? Valószínűleg a hosszú futamidő. Például éppen az imént számoltuk ki, hogy 20 éves futamidő esetén 5 év elteltével még csak 11%-kal csökken a tartozás. Ha egy 8 millió forintos hitelt veszünk alapul, akkor az első 5 évben  (egy banki ajánlat alapján számolva) kb. 60*70-75 ezer, összesen mintegy 4-4,5 millió forint törlesztőrészletet kell fizetni, amiből csak a 11%-át, azaz 880 ezer forintot törlesztettünk a tőkénkből (és kb. 3,5 millió kamatot fizettünk), azaz a tartozásunk még több, mint 7.100.000 Ft.
Vegyük észre, hogyha eredetileg ennyivel kevesebb hitelt (azaz csak 7,1 milliót) veszünk fel és azt 20 helyett 15 évre, akkor pontosan ugyanitt tartottunk volna öt évvel ez előtt, mint most. Pontosan ugyanannyi lenne a törlesztőnk, a tőketartozásunk és a hátralévő futamidő. Az egyetlen különbség, hogy megúsztuk volna a legdrágább első 5 évet.
Nem azt mondom, hogy mindig van olyan lehetőség, hogy beérjük kevesebb hitellel, de ezen a szinten elképesztően nagy az ár.

Egy banki ügyintéző soha nem fogja feltenni ezt a kérdést, ezért magunknak kell megtenni:
Ér annyit az a plusz szűk 900 ezer forint, hogy az első 5 évben emiatt plusz 3,5 millió forint kamatot kifizessünk, és összességében 5 évvel hosszabb időre kötelezzük el magunkat?

8 komment

Címkék: bank hitel kamat törlesztőrészlet tőketörlesztés portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://hepe.blog.hu/api/trackback/id/tr532155882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ipari-antidepresszió 2010.07.26. 22:07:15

Kis segítség:

5%, kamat, 240 részlet (20 év), 5 000 000 Ft törlesztő részlete 32 998 Ft

Excel, OpenOffice:
angol:
=PMT(5%/12;240;-5000000)

magyar:
=RÉSZLET(5%/12;240;-5000000)

revizor 2010.07.27. 08:06:40

A példánál maradva azt is mondhatjuk azonban, hogy a 7,1 milliós hitelnél is drága az első 5 év, mert akkor itt is csak 11%-kal csökken a tőke az első 5 évben. Ezen az alapon tehát nem is kellene hitelt felvenni.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy változatlan kamatot feltételezve a jelenleg fizetendő 25000 Ft részlet 15 év múlva is ennyi lesz, ami a pénz időértékét figyelembe véve nem olyan rossz.

hétköznapi pénzügyek · http://hepe.blog.hu/ 2010.07.27. 09:51:51

@revizor: Azért nincs igazad a 7,1 milliós hitellel kapcsolatban, mert ott a leírás szerint 15 éves a futamidő, ezért ott már nem csak 11%-kal csökken a tőke az első 5 évben. Persze 7,1 milliót 20 évre ugyanolyan drága, mint 8 milliót, de itt nem erről van szó.

Egyátalán nincs szó arról, hogy, hogy nem is kellene hitelt felvenni, hanem, hogy a futamidőre nem biztos, hogy a 20 év a legmegfelelőbb. Hiszen a fent leírtak mutatják, hogy ugyanakkor törlesztőrészletet számolva 15 éves futamidőre is majdnem ugyanakkora (11%-kal kevesebb) hitelt vehetünk fel.

A pénz értékének romlását nézve igazad van, de nem akartam még ebbe is belemenni, mert a "nyert" kb 900e Ft és az érte fizetendő 4-4,5 millió köszönöviszonyban sincs egymással, még akkor sem ha romlik a pénz.

Laci99 2010.07.27. 15:52:31

A tőke- és kamattörlesztés számítása véleményem szerint helyes, viszont a végén levont következtetés téves, ugyanis nem veszi figyelembe a pénz időértékét a két hitel (8, illetve 7,1 millió Ft) összehasonlításánál. Ugyanis az azonnali 8 millió Ft-os hitelfelvételt az 5 év múlva felveendő 7,1 millióval hasonlítja össze. A kifizetett 3,5 millió Ft kamat azonban nemcsak a 900ezer Ft tőkére jutó 5 éves kamat, hanem közel 90%-ban a maradék 7,1 millió Ft tőke 5 éves kamata, amit azért kell kifizetni, mert ezt a 7,1 millió Ft-ot nem 5 év múlva veszem fel, hanem most!
Helyesebb lett volna úgy számolni, hogy összehasonlítani a most felvett 8 és a 7,1 millió Ft hitel (20 évre mind a kettő)fizetendő kamatait havi bontásban. A kettő különbsége a futamidő elején a 900ezerre Ft-ra jutó kamat, ami már nem olyan nagy összeg. (Ahogy múlik az idő a 2 tőketartozás különbsége csökkenni fog, ezért a havi kamatkülönbségek is csökkenni fognak, hiszen a végére mindkét hitel elfogy)
A 3,4 millió Ft-nyi kamatkiadást csak akkor lehetne megspórolni, ha ráér még 5 évet a hitelfelvétel és akkor veszek fel 7,1 milliót a 8 helyett, valamint meg tudok takarítani még annyit, ami hiányzik majd a a 8 millióhoz, vagy többhöz, hiszen valószínüleg annak az értéke is emelkedik amire a hitel kell (pld. lakás)és addig a lakhatásnak is költsége van. Nem is olyan egyszerű annak a 3,5 millió Ft kamatkiadásnak a megtakarítása, ha minden tényezőt figyelembe veszek.

hétköznapi pénzügyek · http://hepe.blog.hu/ 2010.07.27. 16:17:19

@Laci99:
Szia. Rosszul értelmezted a leírást. Mind a 8, mind pedig a 7,1 millió hitel felvétele "most" történik. Tehát a 7,1 milliós hitel sem 5 év múlva, viszont ezutóbbinak a futamideje csak 15 év. Így egyszerre kezdődik a két hitel és ugyanannyi a havi törlesztőrészlet.

Ha mindkét esetben 20 éves futamidővel számolunk, akkor igazából semmit nem nyerünk, hiszen a hosszú futamidő a drága, nem pedig az a 900e Ft plusz hitel. Ezért nem is ez a bejegyzés témája.

A pénz időértékével azért nem számoltam, mert jelenleg nem releváns és csak bonyolította volna a helyzetet. De ha mindenképpen bele akarjuk kalkulálni, akkor az elején felvett 900e Ft hitel ára a 16-tól 20. évig fizetendő mintegy 4-4,5 millió forint törlesztőrészlet. Ez még akkor is nagyon drága, ha inflációval is számolunk.

Szóval inkább arról van szó, hogy a kiinduláskor megelégszünk-e pl. egy 3-5 nm-rel kisebb lakással (cca 900e Ft-tal olcsóbb) és cserében sokkal rövidebb idő alatt tudjuk visszafizetni az ugyanakkora részleteket.

Laci99 2010.07.27. 18:01:05

Szia!

Szerintem nem értelmeztem rosszul. Most felvett 7,1 millió Ft-ot hasonlítasz össze a 8 millió Ft 5 év múlva fennálló 7,1 millió Ft-jával, azzal, hogy: „ …pontosan ugyanitt tartottunk volna öt évvel ezelőtt, mint most. Pontosan ugyanannyi lenne a törlesztőnk, a tőketartozásunk és a hátralévő futamidő.” Majd innentől kezdve az 5 év múlva fennálló 7,1 milliót úgy kezeled, mintha az megegyezne a mostani 7,1 millióval, azaz eltekintesz a pénz időértékétől, azzal, hogy az „..nem releváns”. A pénz időértéke pedig a legfontosabb ebben a kalkulációban, attól nem lehet eltekinteni, azzal, hogy bonyolítja a helyzetet. Ahhoz, hogy a mostani 7,1 millió Ft-ból 5 év múlva fennálló 7,1 millió Ft-hoz jussak, 5 év alatt 4,26 millió Ft-nyi kamatot kellene kifizetni.

Nekem egyébként a 900ezer Ft árára 15 év múlva magasabb érték jött ki, mint neked. A 15. év második felében (Amikor az én számításaim mellett kifut a 7,1 millió Ft-os hitel, ha havonta ugyanannyit törlesztek, mint a 8 milliós 20 éves hitelnél) fennálló tőketartozás a 8 millió Ft-os hitel törlesztése esetén még kb. 4,7 millió Ft. (Szerintem a 16.-20. év között nem 4-4,5 milliót, hanem kamatokkal együtt 5,5 milliót kellene kifizetni.) Azzal a mondatoddal viszont egyetértek, hogy ez nagyon drága. De ez azért van így, mert az évi 12%-os kamat a várható 3-4%-os infláció mellett az elképesztően sok, szerintem lehetőleg el kell kerülni. Ha a 15.évben fennálló 4,7 milliót diszkontálod 15 évre, azaz figyelembe veszed a pénz időértékét 12%-os kamattal, abból bizony az eredeti 900ezer Ft jön ki. Ennek itt ennyi az ára, de ez igaz a hitel többi részére is.

Egyetértek az utolsó felvetéseddel, miszerint ha „a kiinduláskor megelégszünk pl. egy 3-5 nm-rel kisebb lakással (cca 900e Ft-tal olcsóbb) cserében sokkal rövidebb idő alatt tudjuk visszafizetni az ugyanakkora részleteket.”

Nekem ebből az a tanulság, hogy az inflációt jelentősen meghaladó hitel felvételét lehetőleg el kell kerülni, vagy minimalizálni kell hitelösszeget, illetve minél hamarabb törleszteni kell, ha anyagilag nem akarunk rosszul járni. Mindig meglepődök azon, amikor még ismerőseim is drága LCD TV-t vesznek hitelre, 38%-os kamatra. Ha várnának 2 évet és a havi törlesztőrészletet inkább félretennék, nemcsak a kb. 100ezer Ft-nyi kamatot takarítanák meg, hanem még a TV-t is olcsóbban tudnák megvenni.

hétköznapi pénzügyek · http://hepe.blog.hu/ 2010.07.27. 19:33:58

@Laci99:
Szia,
No, elolvastam még egyszer, hogy mit írtam. Azt belátom, hogy eléggé összetett lett a mondat, amit idéztél. A jelentése ettől függetlenül az, amit az előző hozzászólásomban is írtam.
A mondat, azt jelenti, hogyha 8 milliót vettünk fel, akkor most (5 évvel a hitel felvétel után) tartunk 7,1 millió tartozásnál. Ha pedig már erdetileg 7,1-et vettünk volna fel, akkor már 5 évvel ezelőtt tartottunk volna pontosan ugyanitt. Azaz mindkét opció egy 5 évvel ezelőtt felvett hitelt mutat.
A helyzetet bonyolítja, hogy az eredeti (8 millió 20 évre) és az alternatív (7,1 millió 15 évre) verzió közötti különbségeket megnézzük, akkor a kamat és tőke törlesztés a 8 milliós 6-20. évi törlesztésében egyezik meg a 7,1 millió 1-15. évi törlesztésével, azaz kamattartalomban az 1-5. év az, ami drága a 8 milliósnál. Mindeközben a plusz 900e hitel ára összességében a 16-20. évi törlesztéssek összege.
Ha esetleg van ötleted, hogyan tudtam volna még egyértelműbben, de nem túl körülményesen ezt megfogalmazni, szívesen várom a javaslatod:)

A pénz időértékére nem válaszolok mégegyszer, azt írtam az előző kommentben.

A 900e Ft 16-20. évben fizetendő árát szerintem rossz kamattal számoltad. A bejegyzés fele után nem sokkal van egy ilyen rész: "Hogy egy életszerű példát vegyünk..." Itt írom, hogy 9,5-10% körüli a kamat. Ezt egy banktól kapott ajánlat alapján írtam, hogy valóban életszerű legyen. Így szerintem Neked is 4-4,5 millió körüli költség fog kijönni az utolsó 5 évre.
(A 3-4%-os infláció egyébként nagyon szép, de még szerintem sosem volt Magyarországon és szvsz nem is mostanában lesz.)

A TV vásárlásos résszel egyetértek. Csak míg az valóban sokaknak nyilvánvaló, hiszen ott annyira irreálisan nagy kamatról beszélünk, addig egy lakáshitelnél a legtöbben bele sem gondolnak, hogy mennyivel jobban megérné pl. 15 évre felvenni a hitelt, ugyanis a bankban egyből azt kérdezik, hogy 20 vagy 25 évre gondoltak-e...

dézsàvü 2010.08.03. 14:21:23

Mindig a rövidebb törlesztőidő a nyerő. Ez levezetés nélkül is nyilvánvaló mindenki számára. Az összes visszafizetett pénz összege a törlesztőidő emelkedésével expolenciálisan emelkedik.

Van ehhez ez tanulságos történetem még a kilencvenes évek legelejéről. Akkor történt, hogy a bankok az állam közbenjárására 3,0-3,5% kamatról 30-36%-ra emelték a lakáshitelek kamatát. Akkor összeültünk az egyik tudós közgazdász barátommal és kiszámoltuk, ha az általánosan alkalmazott 35 éves futamidőre felvett lakáskölcsönünk havi törlesztőrészlete helyett csak 1.- Ft-al fizetünk többet minden hónapban, a huszadik év vége körül elfogyott volna az adósságunk.

Nagy tanulság volt a bankok viselkedésével kapcsolatosan.
süti beállítások módosítása